pátek 6. srpna 2010

Spotting a já

Vážněji jsem začal se spottováním letadel v létě 2009, když jsem jel od kamaráda na kole domů a stavil jsem se na půl hodinky na letišti v Brně-Tuřanech. Během té půl hodiny zrovna startovalo jedno a přistávala dvě letadla, z nich jeden byl nákladní Iljušin 76. Už tehdy jsem si řekl, že i pouhé pozorování letadel má něco do sebe.

Brzy však přestalo pouhé sledování dostačovat, a tak jsem začal i fotit. Doma už jsme měli delší dobu digitální zrcadlovku Canon EOS 350D, bohužel jen se základním setovým objektivem 18-55mm, který se na letadla moc nehodí. Chtělo to zkrátka nějaký teleobjektiv, pokud jsem chtěl, aby letadla na snímcích nebyly jen malé šmouhy. A tak jsme přikoupili objektiv Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO DG Macro, se kterým už fotky letadel vypadaly o poznání lépe. Ještě to chtělo naučit se s teleobjektivem fotit - není to tak jednoduché - je potřeba se naučit zvolit optimální čas závěrky, aby letadlo nebylo rozmazané, a taky si zvyknout na větší zvětšení a rychlost, aby z letadla na snímku nezbyl jen ocas.

Do spotterského batůžku by se dal zařadit i kapesní dalekohled Nikon Travelite V 12x25, který však nebyl pořízen primárně na pozorování letadel. Do základní výbavy každého správného spottera mi už chyběla pouze jedna položka - radioscanner. Ten jsem si koupil v červenci 2010, a to konkrétně model Uniden Bearcat UBC30XLT.

Letadla chodím fotit hlavně na mezinárodní letiště v Brně-Tuřanech (LKTB/BRQ), které mám od domova asi 5 kilometrů, ale občas zajedu i na nějaké jiné vzdálenější letiště, ať už za prostým účelem spottingu běžného provozu, nebo při nějaké letecké akci.

Vždy preferuji fotky, na nichž je jak letadlo, tak okolní krajina, aby bylo vidět, kde bylo letadlo foceno. Jsem spíše sběratel, tzn. snažím se fotit letadla, která jsem ještě dříve nevyfotil, i kdyby to bylo na úkor technické kvality fotky. U všech fotek před zveřejněním provedu základní úpravy - ořez, vyrovnání histogramu, případně vyrovnání horizontu nebo doostření. Fotky se snažím zveřejňovat co nejdříve, ideálně ten samý den, nebo nejpozději den následující.

Žádné komentáře:

Okomentovat