Občas mě přepadne nostalgie, a dostanu chuť zalétat si s nějakým historickým letadlem. Poté, co jsem na letišti v Marseille Provence viděl odstavenou Sud Caravelle, jednu z prvních proudových dopravních letadel, přemýšlel jsem, jestli náhodou neexistuje nějaký pěkný model i pro FS2004. Chvíle hledání, a našel jsem velice povedený freeware model od AFG a to konkrétně typ Sud Aviation Caravelle III.
Model existuje v několika variantách, vždy se jedná o repaint ale je vždy v kompletním balíčku. Můžeme si tak zalétat v barvách leteckých společností, které Caravellu dříve vlastnily, jako např. Finnair, Alitalia, ale také např. Le Caravelle Club, která dodnes udržuje jeden provozuschopný exponát. Celý zip archiv obsahuje vše potřebné - panel, zvuky, atd. Velice užitečný je také přehledný manuál, který je u takového komplexního letadla nutností.
Externí model je vyveden do všech detailů, a řadí se k těm lepším z freeware addonů. 2D panel se skládá z několika samostatných oken, např. elektrický systém, hydraulika, komunikace atd. Jediné co může chybět je virtuální kokpit. Byl jsem překvapen komplexní simulací téměř všech systémů letadla, rozhodně se nejedná o "Ctrl+E" letadlo které stačí nastartovat jedním úkonem. Proto je konzultace manuálu v prvních krocích nezbytná. Letový model nemohu nějak odborně posoudit, ale čekal bych, že takto nějak se bude letadlo takovéto velkosti a hmotnosti skutečně chovat. Jako takový bonus je tu speciální panel, kde můžeme nakonfigurovat různé závady, např. simulovat za letu požár motoru. Zvuky motorů jsou takový průměr, neohromí, ale ani neurazí.
Je potřeba si uvědomit hlavně to, že toto je historické letadlo, takže si zvykejte na starou avioniku i mírně odlišné procedury. Tak např. navigace je možná pouze pomocí VOR/ADF, letadlo nemá APU, startuje pouze pomocí baterií. A jelikož se jedná o Caravelle III s ještě prehistorickými motory Rolls-Royce Avon, nemáme možnost po dosednutí brzdit pomocí obracečů tahu, místo nich je tu ale navíc věcička známá spíše pro piloty stíhaček - brzdící padák. Letadlo má autopilota, ten dokáže ale jen velmi základní úkony - držet směr a výšku.
Ačkoliv tedy dnes již Caravellu na obloze nespatříme, neuškodí si zkusit, jaké to bylo pilotovat prvné evropské proudové dopravní letadlo. Tento addon bych však nedoporučil úplným začátečníkům, ani vyznavačům letů s FMC a stylem po startu zapnu autopilota a vypnu po přistání. Pokud však známe základy leteckých systému, tak s manuálem se velmi rychle naučíme Caravellu od AFG perfektně ovládat.
Žádné komentáře:
Okomentovat