Mnozí již znají různé stránky, které zobrazují mapu a na ní vykreslují aktuální polohu některých letadel. Flightradar24.com je jednou z těchto služeb, podle mě jednou z nejlepších. Nejprve trochu teorie - existuje speciální přijímač, který zpracovává data z ADS-B odpovídačů letadel, která tímto vysílají údaje o své poloze, rychlosti, výšce atd. Přijímač ADS-B je možno volně zakoupit, jeho cena se pohybuje přes deset tisíc korun. Jeho dosah se uvádí přibližně 250 km. Flightradar24 je službou, která spojuje několik přijímačů ADS-B z různých koutů světa do jedné sítě. Díky ní si každý může prohlédnout aktuální stav oblohy bez investice do nákladného zařízení.
Jediným problémem je, že odpovídačem s ADS-B nejsou vybavena všechna letadla. Obecně platí, že malá regionální letadla a starší letadla jej nemají - existují však výjimky. Síť Flightradaru24 již pokrývá téměř celou Evropu, a pak různá izolovaná místa po světě. U některých letadel nalezneme jeho odletové a příletové letiště, pěkné je i to, že lze filtrovat zobrazení letadel podle jejich volaček, výšek nebo rychlostí, a tak nalézt konkrétní letadlo, které nás zajímá.
Tolik tedy obecně. Já jsem se zaměřil na test praktické použitelnosti Flightradaru24 v ČR a jeho okolí. Hned dva přijímače ADS-B jsou umístěny v Praze - to znamená, že jsou kompletně pokryty vyšší letové hladiny na celém našem území. Navíc v blízkém okolí Prahy lze dost dobře sledovat i letadla velmi nízko u země - můžeme tak pozorovat velmi přesně přiblížení na přistání nebo vzlety z Ruzyně. Takto podobně je tomu i třeba na letišti ve Vídni.
Nejvíce mě ale zajímalo, jak na tom bude s pokrytím Brno. Přelety nad BNO ve vysoké výšce lze sledovat ještě bez problémů. Čím ale letadlo klesá níž, tím se ztrácí signál ze vzdálených přijímačů. Pro ilustraci jsem připravil přílety letadel z jihu, ze západu a z východu. Ryanair přilétající ze západu na dráhu 28 se ztratí přibližně ve výšce 9000 stop, Atlant-Soyuz z východu přibližně v 6000 stopách. Při příletu z jihu dokáže radar v Budapešti sledovat letadlo až do 4000 stop, při klesání v ILS dráhy 28 se již ztratí. Podobně je tomu také v Ostravě, zde většinou radar pod 8000 stop nevidí.
Praktické využití Flightradaru24 je bohaté. Pokud rádi fotíme přelety ve vysokých letových hladinách, můžeme přesně zjistit, co za typ letadla k nám míří. Pokud čekáme na přílet nějakého speciálního letadla, můžeme, pokud má ADS-B, sledovat kde se právě nachází a odhadnout jeho přílet na letiště. U většiny letadel se navíc zobrazuje i jejich imatrikulace, takže můžeme třeba hned po startu Ryanairu do Brna zjistit, zda se k nám náhodou neblíží nějaká speciální livery.
Nakonec jedna zajímavost. Jak jsem říkal, mezi letadly existují výjimky, a i některá malá letadla ADS-B mít mohou. Třeba tady je na radaru zachycena L-410 s volačkou Calibra 41 právě provádějící testy radiomajáků.
Žádné komentáře:
Okomentovat