úterý 24. srpna 2010

Radioscanner Uniden Bearcat UBC30XLT - recenze

Již od začátků mé spotterské "kariéry" jsem začal pomalu pokukovat po nějakém levnějším radioscanneru, díky kterému bych mohl nejen vidět, ale i slyšet a porozumět leteckému provozu. A navíc, když jsem viděl, že skener má snad každý spotter, kterého jsem potkal, nemohl jsem si pomoct a začal o podobně krabičce také vážně uvažovat. Hned jsem věděl, že nepotřebuji zbytečně drahou hračku, stačil mi prakticky jen poslech leteckého pásma. Po dlouhém vybírání a prohledávání různých internetových obchodů s radiotechnikou jsem výběr omezil pouze na dva scannery - Maycom AR-108 a Uniden UBC30XLT. Jedná se o velice podobné přístroje, nakonec jsem se ale rozhodl pro Uniden - četl jsem na něj víc pozitivních ohlasů a líbil se mi více jeho design.

Uniden Bearcat UBC30XLT je tedy jeden z nejzákladnějších digitálních radioscannerů, který se dá dnes pořídit. Je příjemně lehký a malý, vyroben z pevného plastu, který vypadá, že něco vydrží. Je napájen třemi AA bateriemi (což může být trochu problém, lichý počet baterií se vždy špatně řeší). Výdrž na klasické alkalické baterie je naprosto dostačující, vydrží rozhodně několik několikahodinových spotterských výletů. Mimo letecké pásmo (108-137 MHz) přijímá i FM rádio (87,5-108 MHz) a dále radioamatérské pásmo, kde se údajně nachází i např. námořní frekvence a bezpečnostní služby (137-174 MHz). Rádiový příjem na přibalenou pendrekovou anténu je pro mě naprosto dostačující, i z domova 5 km od letiště chytám perfektně jak letadla, tak pozemní stanice.


Skener má všechny důležité základní funkce - vyhledávání nových frekvencí, skenování uložených frekvencí (obojí rychlostí 25 frekvencí za sekundu), vyloučení nepotřebných frekvencí, prioritní frekvence. Má paměť na uložení celkem 200 frekvencí. Dokonce oproti Maycomu má krok i po 8,33 kHz, takže bez problémů naladíme i některé oblastní stanice. Má klasický 3,5mm jack na sluchátka, popř. line-in kabel pro propojení s PC a nahrávání, nebo přijímání tzv. ACARS zpráv.

Nejčastěji používám skener v tzv. SCAN módu - kdy mám nastaveno, že chci prohledávat radiový provoz na Brno radaru, Tuřany věži a Tuřany ground. Pokud někdo začne vysílat, skener se zastaví a po ukončení vysílání opět vyhledává. Funguje to dokonale. Někdo na fóru zmiňoval, že pokud scanner má i FM pásmo, můžou se rozhlasové stanice míchat i do air bandu. Zatím jsem však tento problém postřehl jen když jsem se nacházel pár metrů od vysílače Hády. Jinak jsem žádné výrazné rušení nepostřehl.

Samozřejmě mi na Unidenu i pár věcí vadí. Hlavně ale to, že po každém stisku klávesy se ozve pípnutí, navíc ještě hlasitější něž přijímané relace. Pípání nejde nijak vypnout. Navíc při slabé baterii se varovné pípání ozývá každých 15 sekund. Někteří zmiňovali i dost nelogické ovládání, já si ale po chvíli zvykl a už mi nevadí.

Ohledně ovládání asi nejlépe napoví video:




Celkově jsem s tímto radioscannerem velmi spokojen. Rozhodně je dostatečně citlivý, což je nejdůležitější parametr skenerů. Pokud mi dlouho vydrží, vypadá to, že ani nebudu potřebovat žádný vyšší model.

2 komentáře:

  1. Dneska jsem ho koupil a zatím jsem spokojen.Jsem asi 25km od LKPR a dá se poslouchat krásně.Zrovna mám ale naladěnou frekvenci nějaké taxi služby,takže se jede pro slečnu Moniku :)

    OdpovědětVymazat
  2. Pekna recenze. Sice uvazuji spise o koupi vyssiho modelu od Unidenu, ale i tento vypada slusne. Jen mi u tech levnejsich skeneru chybi treba moznost nahravani na nejakou vnitrni pamet apod. Ale s prijmem mit problem asi taky nebudu, protoze bydlim ani ne 2km od hlavni drahy.(LKPR)

    OdpovědětVymazat