středa 21. května 2014

Skok do Stockholmu s Boeingem 717


Po mém výletu do Rovaniemi jsem měl pocit, že už jsem se v poslední době nalétal až až. Přesto mě ale v hlavě hlodala myšlenka na letenky do Stockholmu se společností Blue1. Tato finská společnost nyní provozuje devět Boeingů 717, které létají pod hlavičkou Scandinavian Airlines. Vzhledem k tomu, že v Evropě létá s tímto typem letadla už pak jen španělská Volotea, můžeme Boeing 717 v současné době považovat za velmi raritní. Linka mezi Helsinkami a Stockholmem je velmi vytížená - jen Blue1 jí letí desetkrát denně a pak je tu ještě konkurence Norwegian a Finnair.

Začal jsem tedy na poslední dobu plánovat, jak by se dal takový výlet uskutečnit. Jako optimální čas mi přišel odlet z Helsinek v 8:35 a návrat ze Stockholmu v 21:00. Na stránkách SAS po zvolení speciálního tarifu SAS Youth byla cena zpáteční letenky ve všech termínech 86 €. Zkusil jsem se jen tak namátkou podívat, kolik bych za stejný let zaplatil na Pelikan.cz. Zde to bylo o trošku levnější, jen 2200 Kč. Po vložení slevového kódu "www.jaknaletenky.cz" byla ještě cena snížena o 125 Kč. Zvolil jsem platbu bankovním převodem, ale vzhledem k tomu, že podmínkou bylo připsání na účet ještě ve stejný den a já bych musel provést platbu do jiné banky, radši jsem nakonec zaplatil kartou, za což byl účtován poplatek asi 50 Kč. V ceně bylo opět i odbavené zavazadlo, u kterého už jsem dopředu věděl, že ho nevyužiji.

Chtěl jsem si ověřit rezervaci na CheckMyTrip, ale na daný referenční kód nebylo nic nalezeno. Na jednom fóru jsem se dočetl, že Pelikán používá systém Galileo, ke kterému má přístup např. Travelport ViewTrip. Zde jsem pak po zobrazení mé rezervace našel i referenční kód pro systém Amadeus, který už fungoval na CheckMyTrip i na samotných stránkách SAS. Tolik tedy k peripetiím ohledně koupě letenky. Vše bylo vyřízeno narychlo pouhý týden před odletem.

HEL-ARN, SK703, B717
Na letiště Helsinki-Vantaa jsem v pondělí 19.5.2014 opět dorazil s dostatečnou rezervou, tentokrát jsem se ale dostavil do terminálu 1, odkud Blue1 operuje. Ten je o dost menší, ale s terminálem 2 je přímo propojený. Chtěl jsem se odbavit u přepážky, ale paní mě rovnou poslala na samoobslužný kiosek. Po zadání referenčního kódu a volbě místa jsem obdržel boarding pass a zamířil rovnou na bezpečnostní kontrolu. Ta byla nečekaně rychlá, i když bylo pondělí ráno a koncentrace lidí na jeden metr čtvereční tak byla dost vysoká.

Boeing 717 s registrací OH-BLI přiroloval ke gatu 12 kolem osmé hodiny. Nástup do letadla tak bylo možno zahájit přesně na čas. Konfigurace sedaček je v Boeingu 717 docela netradiční - 2 nalevo a 3 napravo. Já jsem se usadil na místo 22F, kousek od motoru. Loadfactor odhaduji přibližně na 50%. Vzlétli jsme z dráhy 04R a po chvíli zamířili na západ. Čekal jsem, že při plném tahu takhle blízko motoru ohluchnu, ale kupodivu hladina hluku v kabině nebyla o nic vyšší než u B737 nebo A320. Palubní servis spočíval v servírování čaje nebo kávy, případně bylo možno dokoupit další občerstvení.

Vystoupali jsme až do FL360, ale chvíli poté už jsme začali klesat. V Arlandě jsme přistávali na dráhu 19L, což je jedno z těch zajímavějších přiblížení, protože těsně před přistáním se křižuje dráha 08/26 a po pravé straně je možno pozorovat odstavená letadla jako DC-8 nebo Caravelle. Následovalo dlouhé pojíždění k terminálu 5. Před terminálem se letadlo zastavilo a hlášení z kokpitu oznámilo, že náš gate ještě není připraven a musíme chvíli vyčkat. Nicméně pár vteřin po konci hlášení jsme popojeli na gate 1 a mohli vystoupit. Kapitán stál ve dveřích do kokpitu a loučil se s cestujícími, tak jsem se přímo jeho zeptal, zda bych si kokpit mohl vyfotit. Pilotní kabina Boeingu 717 je velice podobná MD-11.




Poté jsem ihned zamířil na podzemní stanici vysokorychlostního vlaku Arlanda Express. V automatu jsem si koupil zpáteční jízdenku pro studenty, která stála 260 SEK (asi 800 Kč). Vlak jede maximální rychlostí 200 km/h a zhruba 40-ti kilometrovou trasu překoná za 20 minut. Ve špičce vlak jezdí každých 10 minut, mimo špičku pak každých 15 minut. Druhou variantou by pak byl autobus Flygbussarna, který je téměř o polovinu levnější, ale cesta mu trvá dvakrát déle.

Z hlavního vlakového nádraží, kam jsem dorazil chvíli po deváté hodině, je to jen pár minut chůze na Gamla stan (Staré město). Po jeho zběžné prohlídce začalo pršet, a tak jsem se šel schovat do muzea Vasa, ve kterém je možno zhlédnout obrovskou bojovou loď ze 17. století. Loď Vasa se potopila kousek od stockholmského přístavu hned na své první plavbě a byla vytažena ze dna a zrestaurována v druhé polovině 20. století. Vstupné pro studenty stálo 100 SEK. 

ARN-HEL, SK722, B717
Jelikož počasí mi opravdu nepřálo, přesunul jsem se už v 17:00 vlakem zpět na letiště. Zde jsem se rozhodl zajít k Jumbo Hostelu, odkud se dá fotit letadla pojíždějící přes most mezi oběma paralelními drahami. Začala padat mlha a tak jsem to brzy vzdal a zamířil k terminálu 5. Letiště Arlanda je relativně prostorově rozsáhlé a člověk tak musí překonávat delší vzdálenosti. Mimochodem všechny terminály jsou propojené a průchozí. Po odbavení u samoobslužného kiosku a bezpečnostní kontrole mi zbývaly asi dvě hodiny do odletu, tak jsem se potuloval terminálem a fotil. Potěšil mě třeba Airbus A330 Air China nebo Boeing 767 Ethiopian. K dispozici je samozřejmě Wi-Fi zdarma, ale je potřeba si nechat poslat SMS s kódem a internet funguje maximálně 3 hodiny nebo 100 MB přenesených dat.

Pak jsem se posadil ke gate 8, odkud mělo letět letadlo zpět do Helsinek. Zaujal mě codeshare s Air China, ale žádné Číňany jsem nezpozoroval. Boeing 717 registrace OH-BLN ve Star Alliance livery přijel na stání asi s 20-ti minutovým zpožděním. Odlet tak byl zpožděn asi o půl hodiny. Sednul jsem si opět na 22F, loadfactor byl podobný jako na ranním letu. Po startu z dráhy 08 a vyhoupnutí se nad nízkou oblačnost bylo možno pozorovat poslední sluneční paprsky. Asi za 50 minut už jsme přistávali na dráhu 22L v Helsinkách. Z terminálu 1 je to trošku větší štreka na autobus 615 do centra. Venku byla zrovna tropická noc s teplotou kolem 20 °C a tak nebyla cesta v přehřátém autobusu zrovna nejkomfortnější.

I když počasí nebylo zrovna příznivé a i peněz jsem utratil více, než jsem původně předpokládal, stejně hodnotím tento výlet pozitivně. Proletěl jsem se raritním letadlem a ve švédském hlavním městě jsem během necelých osmi hodin stihl navštívit a zhlédnout vše podstatné. Jenom bych chtěl ještě zmínit jednu věc - měl jsem letenku pro osoby do 26 let, ale přesto nikdo nekontroloval můj věk. Při letu tam ani při letu zpět nikdo nechtěl vidět občanku - jediné, co stačilo mít, byl referenční kód rezervace.

1 komentář:

  1. Podobnou zkušenost jsem sdílel v cestopisu na http://planetacestovani.cz/

    OdpovědětVymazat