pondělí 26. května 2014

Helsinki-Malmi (EFHF) Fly-In

Kromě letiště Helsinki-Vantaa (EFHK) najdeme přímo v Helsinkách ještě jedno letiště - Helsinki-Malmi (EFHF). Letiště bylo otevřeno v roce 1938 a až do roku 1952 sloužilo jako hlavní helsinské letiště (dokud nebylo zprovozněno letiště ve Vantaa). Od té doby najdeme v Malmi už jen provoz všeobecného letectví. I když je letiště celkem daleko od centra (více jak 10 km), přesto se vedou debaty o jeho uzavření a uvolnění místa pro výstavbu nových obytných domů. Hlavním poznávacím znakem letiště je jeho kruhový terminál, který stále připomíná dobu před druhou světovou válkou.

Každoročně se tu pořádá Fly-In, při kterém na letiště přiletí mnoho pilotů z různých koutů Finska. Ačkoli to není primárně akce pro veřejnost, přesto jsou tu pořádány prohlídky letiště, vyhlídkové lety nebo tandemové seskoky s padákem. Tento rok se Fly-In pořádal v sobotu 24.5.2014.

Jelikož se ten den létala dráha 18, zkusil jsem najít místo na focení poblíž severního konce letiště. Zde však to bylo k dráze hodně daleko, ale aspoň se dala fotit letadla pojíždějící na start. Kolem poledne jsem se přesunul k terminálu. Zde jsem střídavě fotil z kopce u prahu dráhy 36 a také přímo z vyhlídkové terasy terminálu, odkud to bylo k letadlům nejblíže.

Mezi největší skvost patřil určitě Douglas DC-3 Dakota v barvách Finnairu, který odpoledne létal vyhlídkové lety nad městem. Z větších letadel se tu pak ještě nacházel Antonov An-2 helsinského aeroklubu a Short SC-7 Skyliner patřící technické univerzitě Aalto. Celý den tu létal s výsadky Pilatus PC-6 G-CECI, chvilku létala okruhy Partenavia P-68 Observer SE-LYG a zajímavá byla i návštěva letounu Jak-52 OH-JAK. Pěkná byla i krátká akrobatická sestava v podání Ultimate 10-300S OH-XSF společně s Pitts S-1 Special OH-XPA. Na letišti se nachází i základna pohraniční stráže, jejíž Bell 412 OH-HVK také provedl několik letů. A mimo to tu po celý den létalo spoustu Cessen, Piperů a ultralightů.

Během prohlídky letiště bylo možno vstoupit na plochu a prohlédnout si letadla pěkně zblízka, Dakotu a Andulu pak dokonce i zevnitř. Průvodce nás poté ještě vzal do hangáru, kde parkovalo zrovna asi 20 letadel. Fly-In předčil veškeré mé očekávání a jsem rád, že jsem jej těsně před koncem mého studijního pobytu ve Finsku měl možnost navštívit.

Žádné komentáře:

Okomentovat