středa 31. října 2018

Canon PowerShot G7 X Mark II - ideální kompakt pro spottera?


Více jak pět let jsem byl spokojeným majitelem kompaktu Canon IXUS 230 HS. Poslední rok jsem si ale všiml, že se na čipu usídlila nějaká nečistota. Na každé fotce s větším ohniskem a jednobarevnou plochou se tak objevila docela velká šmouha. Tohle byl hlavní důvod začít se poohlížet po novém fotoaparátu.

Nejprve jsem si představoval přístoj s objektivem s podobným ohniskem, v podobné cenové katergorii. S postupem času jsem ale objevil segment kompaktů s jednopalcovým čipem a světelnými objektivy. Po prostudování několika recenzí a zvážení všech pro a proti jsem nakonec vybral Canon PowerShot G7 X Mark II.

Nejčastěji kompakt používám pro focení na cestách a nebo jako doplněk zrcadlovky na leteckých dnech, v leteckých muzeích, atd. Proto jsou pro mě důležité co nejmenší rozměry a nejnižší váha. Canon G7 X Mark II je o něco větší a těžší než můj předchozí IXUS 230 HS, ale díky zasouvacímu objektivu je stále menší, než většina bezzrcadlovek. Trošku neprakticky působí vystouplá kruhová objímka objektivu, díky níž se trochu obtížněji foťák vkládá nebo vyjímá z pouzdra. Na druhou stranu ale zase tato objímka funguje jako otočný volič, na který lze nastavit krokování clony, ISO, atd. - což je velice praktické. Kromě objektivu je přístroj trochu větší a těžší i kvůli výklopnému displeji, který lze naklopit buď 45° směrem dolů (pro focení při zvednutí nad hlavu) nebo o 180° směrem dopředu (např. pro focení selfie).

Objektiv má ohnisko 24-100 mm (po přepočtu na 35mm ekvivalent) a světelnost 1,8-2,8. Na nejširším ohnisku dochází k značnému soudkovitému zkreslení, které je softwarově korigováno. Přesto si ale lze všimnout mírného rozostření na okrajích snímku. Možnost širšího záběru se ale i přes tento nedostatek často hodí, např. na leteckých dnech při focení statických ukázek, nebo v interiéru napěchovaného leteckého muzea. Naopak někdy bych uvítal trochu delší ohnisko, než 100 mm - ale díky detailní kresbě ve středu snímku a rozlišení 20 megapixelů je možné provádět poměrně kvalitní výřezy.


Světelný objektiv v kombinaci s procesorem DIGIC 7 a optickou stabilizací přímo vybízí k focení za zhoršených světelných podmínek. Nejvíce mi to přišlo vhod zejména v temných interiérech některých leteckých muzeí nebo uvnitř letadla. Optická stabilizace dokáže pořídit spolehlivě ostrý snímek na nejširším ohnisku až do času 1/15 s. Hodnotu ISO se snažím držet pod 800. S vyšším ISO je sice fotka stále použitelná, ale šum je již velmi znatelný a trochu se ztrácí detaily.

Canon G7 X Mark II je mým prvním foťákem, u kterého jsem začal častěji fotit ve formátu RAW. Přesvědčila mě zejména možnost prosvětlit stíny a zvýšit tak dynamický rozsah fotky. Sice chvíli trvalo najít to správné nastavení barev, ostrosti a dalších parametrů v Zoner Photo Studio, ale výsledky za to stojí. Pokud mi začne docházet místo na SD kartě, můžu některé fotky ještě přímo ve foťáku převést do JPEGu.

Ovládání G7 X Mark II se dá osvojit poměrně rychle. Jelikož nejčastěji fotím v režimu priority clony, mám nastavený otočný volič na objímce objektivu právě na změnu clony. Pod kruhovým voličem režimů se nachází ještě další kruhový volič na nastavení korekce expozice, což mi přijde velice užitečné. A díky dotykovému displeji se dá velice jednoduše a rychle zaostřit na vybraný objekt pouhým označením daného místa.

Nikdy jsem nepovažoval Wi-Fi ve fotoaparátu za důležitou funkci, ale poměrně rychle jsem objevil její výhody. Přes aplikaci v mobilu mohu rychle fotky stáhnout a případně i sdílet. A po trochu delším laborování se mi podařilo Canon připojit na domácí access point a mohu tak rychle a pohodlně stahovat fotky do PC. Naopak jsem striktně vyžadoval nabíjení přes USB, které naštěstí tento foťák podporuje. Nemusím tak na delších cestách s sebou tahat ještě další nabíječku nebo náhradní baterii.

Canon PowerShot G7 X Mark II přesně splnil má očekávání. Jedná se o dobře vypadající kompakt, který perfektně padne do ruky, pořizuje barevně věrné a detailní snímky a nabízí spoustu možností kreativního vyžití. Možná se nejedná o nejlepší foťák v této katerorii, ale jeho parametry a funkce přesně odpovídají mým potřebám.

Na závěr přidávám výběr tří alb, kde všechny fotky jsou pořízeny výhradně tímto foťákem.

Žádné komentáře:

Okomentovat