čtvrtek 9. října 2014

Rychlý průvodce tweakováním FSX pro majitele slabších PC


I když Flight Simulator X už je na světě osm let, přesto se najde hodně lidí, kteří z různých důvodu provozují radši ještě o tři roky starší Flight Simulator 2004 (FS9). Jedním z nejčastějších důvodů je vyšší hardwarová náročnost FSX. Sám jsem donedávna létal pouze s FS9, ale některé nové addony mě přinutily přejít na novější simulátor. Po několika hodinách zkoušení a experimentování se mi konečně podařilo najít nastavení, ve kterém FSX vypadá stále dobře a běží přijatelně i na mé zastaralé PC sestavě. Zkusím tedy shrnout postup, který u mě vedl k uspokojivým výsledkům.

1. Skrývání hlavního panelu Windows
Pokud necháváte FSX běžet v okně a používáte Windows 7, pak několik FPS navíc získáte, pokud si nastavíte automatické skrývání hlavního panelu ve Windows (klik pravým tlačítkem na hlavní panel → Vlastnosti → zaškrtnout Automaticky skrývat hlavní panel). Ačkoliv se jedná o velmi bizarní radu, překvapivě funguje a pro mě to byla hlavní motivace zkoušet FSX ladit dál.

2. Nastavení grafiky v FSX
Následující screenshoty nastavení grafiky v FSX berte spíš jako inspiraci, samozřejmě záleží na individuálních preferencích. Mě vyhovuje toto nastavení, které má podle mě optimální poměr výkonu a estetičnosti.


3. Automatický tweak FSX.cfg
V souboru FSX.cfg se nachází většina nastavení grafiky FSX. Zde doporučuji použít ověřený nástroj Bojote's Tweaking and Tuning tool for FSX, který po zadání cesty k vašemu FSX.cfg souboru a několika údajích o hardwaru vašeho PC dokáže aplikovat vhodné parametry nastavení. Upravený soubor si pak můžete stáhnout a nahradit jím původní FSX.cfg. Samozřejmě doporučuji předtím soubor zazálohovat!

4. Bufferpools
Po automatické úpravě FSX.cfg ještě sami manuálně nastavíme jeden parametr. Vyhledáme sekci:

[BufferPools]

Pokud máte silnou grafickou kartu s 1 GB paměti nebo více, můžete si dovolit přidat do této sekce následující řádek:

UsePools=0

Tím se část zátěže ze zpracování grafiky přesune z procesoru na grafickou kartu. U mě ale tento tweak způsobuje grafické problémy a nestabilitu, takže místo toho mám v této sekci tento řádek:

Poolsize=390000000

Při postupném experimentování mi výše uvedená hodnota Poolsize přinesla nejvíce FPS.

5. Frame Limiter
Ohledně zamykání FPS se vždy vedly diskuse zda používat externí nebo interní frame limiter, nebo zda má vůbec smysl. Moje zkušenost je taková, že pokud nechám Target frame rate v FSX nastaveno Unlimited, pak zejména na větších letištích s náročnou scenérií získám pár FPS navíc. Na druhou stranu, bez frame limiteru se může stát, že budete mít občas rozmazané textury země.

6. nVidia Inspector
Poslední krok mohou provést pouze majitelé grafických karet nVidia. V prográmku nVidia Inspector můžeme upravit spoustu dodatečných nastavení grafického zobrazení. Opět jsem experimentoval s nastavením, které bude dobře vypadat, ale neubere příliš drahocenných FPS. Nakonec jsem tak zvolil poměrně konzervativní vyhlazování 2x2 Supersampling, které mi však plně postačuje.


Doufám, že vám tento malý průvodce tweakováním FSX byl alespoň trochu užitečný, a že třeba vám pomůže rozpohybovat FSX s některými náročnými addony i na slabších počítačích.

3 komentáře:

  1. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  2. Vďaka za skusenosť. Ja používam Win 8.1 a ten súbor (FSX.cfg) nemôžem nikde nájsť. ???

    OdpovědětVymazat
  3. Pro nalezení FSX.cfg stačí zadat tuto cestu:
    %AppData%/Microsoft/FSX

    OdpovědětVymazat