středa 17. září 2014

IVAO nebo VATSIM?

Pokud chcete povznést své virtuální létání na vyšší úroveň a začít létat na online síti, pravděpodobně si položíte otázku, zda se zaregistrovat na síti IVAO (International Virtual Aviation Organisation) nebo VATSIM (Virtual Air Traffic Simulation Network). Tento článek vám příliš neulehčí rozhodování, kterou síť nakonec zvolit, protože slouží spíš jako malé zamyšlení nad aktuální situací, v níž se obě sítě pro simulaci leteckého provozu nacházejí.

Hned na úvod se přiznám, že jsem a vždy jsem byl pouze členem IVAO a síť VATSIM znám pouze z pohledu nezaujatého pozorovatele. Samotný výběr sítě v začátcích mého online létání v roce 2010 mě úplně minul - nějak jsem se dostal na stránky české divize IVAO a ihned bez rozmýšlení jsem se zaregistroval a začal létat. Později jsem se ale dozvěděl také o VATSIMu a několikrát byl v pokušení zkusit jej také. K tomu ale do dnešní doby nikdy nedošlo a já zůstal stále věrný pouze IVAO.

Nyní se krátce podíváme do historie. Síť, která by sdružovala virtuální piloty a virtuální řídící začala vznikat ještě v dobách, kdy internet v domácnostech byl velkým nadstandardem - v druhé polovině devadesátých let. Tato síť se jmenovala SATCO (Simulated Air Traffic Controllers Organization). Následně díky sporům ve vedení část lidí v roce 1998 odešla a založila novou síť IVAO. Ze sítě SATCO pak v roce 2001 vznikla nová síť VATSIM. Obě organizace začaly pracovat nezávisle na sobě, vytvářely si svůj vlastní software a vlastní uživatelskou bázi. Přitom obě poskytovaly v podstatě to samé - prostředí pro simulaci reálného letového provozu.

Neznám sice přesné důvody sporů, které vedly k rozdělení jedné společné sítě na dvě samostatné, ale podle mě jednalo o hodně nešťastný krok. Komunita lidí zabývající se leteckými simulátory je a vždy byla velmi malá (v porovnání např. s komunitou závodních simulátorů). Proč tedy dělit malou komunitu na ještě menší? Vždyť IVAO i VATSIM mají úplně stejný cíl, stejné principy, stejné zájmy. Vzhledem k tomu, že obě organizace jsou organizacemi neziskovými, neměly by se vzájemně považovat za konkurenci, ale měly by spolu více komunikovat a spolupracovat.

VATSIM se mi oproti IVAO líbí více ve dvou věcech. Zaprvé má lepší software pro piloty a řídící, který nevyžaduje instalaci TeamSpeaku pro hlasovou komunikaci, podporuje hlasový ATIS a nativně zkresluje zvuk tak, že připomíná skutečnou rádiovou relaci. Zadruhé má modernější a přehlednější internetové stránky. Ani jedno však pro mě nebylo důvodem k přechodu. Dříve se říkalo, že VATSIM je oblíbenější sítí v Americe a IVAO v Evropě, ale to už dnes neplatí.

Nejlepší by bylo, kdyby se opět obě sítě daly dohromady a sloučily se v jednu společnou organizaci. Pokud zrovna neletím nějaký event, tak více jak 90% času na IVAO trávím sám na UNICOMu a dívám se na prázdná letiště. A to jen z toho důvodu, že neexistuje dostatek lidí, kteří by dokázali svými letadly a řízením letového provozu pokrýt celý svět. V současné době tedy v podstatě simulujeme dva různé oddělené světy - IVAO a VATSIM.


V případě, že by se IVAO i VATSIM dohodli pro sloučení, připadaly by v úvahu dvě varianty - buď připojení jedné ze sítí k síti druhé pod stejným jménem, nebo vytvoření kompletně nové sítě s novým jménem. Osobně mi připadne jednodušší a přijatelnější první varianta. Sloučení by ale z technického hlediska nebylo vůbec jednoduché. Např. s převodem databáze uživatelů by asi nebyl větší problém, ale horší by to bylo v oblasti softwaru. Pravděpodobně nejjednodušší by bylo vybrat stávající softwarové řešení z jedné strany a případně implementovat některá vylepšení ze softwaru strany druhé. To by vyžadovalo navázání úzké kooperace mezi vývojáři z obou sítí a schopnost objektivně posoudit, který software je lepší v aktuální podobě. Na obě sítě je navázáno velké množství dalších webových služeb, které by bylo potřeba sjednotit. Nejschůdnější by tak byl postupný převod, který by trval i několik měsíců, nikoli jednorázové sloučení ze dne na den.

Nezapomínejme, že síť pro virtuální létání také plní do určité míry funkci sociální sítě. Pomáhá totiž navazovat nové kontakty mezi lidmi se společnými zájmy. Vraťme se ale ještě k otázce v názvu článku. IVAO nebo VATSIM? Podle mě je to úplně jedno, kterou síť nakonec zvolíte. Vždy totiž budete ochuzeni o tu druhou polovinu provozu, druhou polovinu řídících, druhou polovinu party skvělých lidí. A že je řešením být členem obou sítí? Možná, pokud vám nevadí pokládat si otázku "IVAO nebo VATSIM?" při každém připojení k letu nebo k řízení.

Anketa v českých divizích IVAO a VATSIM
Protože mě zajímal i názor ostatních lidí na tuto problematiku, připravil jsem jednoduchou anonymní anketu a odkaz na ni dal do fóra VACC-CZ a skupiny IVAO CZ na Facebooku. Celkově odpověď zaslalo 108 členů. Výsledky si můžete prohlédnout na těchto grafech (klikněte pro zvětšení):


Zároveň jsem v anketě umožnil se k tomuto tématu libovolně vyjádřit. Toto je můj výběr nejzajímavějších názorů:

Je nás málo a myslím, že musíme spojit síly a být na jedné síti. Dále si pomoct ve výcviku, protože to IVAO vůbec nezvládá. Třeba propracovaný výcvik ŘLP na VATSIMu je fakt dobrý a jsou hlavně více aktivní, protože mají důvod létat (ŘLP online).

Vzhledem k tomu, že se jedná o dost nepravděpodobnou skutečnost, tak se nebudu moc rozepisovat. Hlavním problémem by bylo shodnutí se jak bude společná síť a divize fungovat a už to bude první a zároveň poslední problém, na kterém dle mého ambicióznost ztroskotá.

Pokud se obě sítě spojí, bude určitě více řídících a letadel on-line a tím se bude provoz ještě více podobat skutečnosti a bude i zajímavější. Rozhodně bych se nebál toho, že na sítích jsou údajně jiné znalostní požadavky, tyto rozdíly by se časem jistě vyladily.

Každá síť, tedy jak IVAO, tak VATSIM, by měla mít svoji obdobu, neboli takové to zdravé konkurenční prostředí, které nás tlačí stále dopředu.

Myslím si, že na síti IVAO létají spíše začátečníci a síť VATSIM je spíš pro profesionální piloty. Jedinou dobrou věcí (dle mě), by bylo více řídících a tím pádem více reálnosti.

Žádné komentáře:

Okomentovat