středa 16. července 2014

IVAO - Jak přesměrovat rádiovou komunikaci do sluchátek

Pro větší přiblížení se realitě někteří piloti na IVAO používají headset s mikrofonem samostatně pouze pro rádiovou komunikaci a zvuky z Flight Simulatoru normálně pouští na reproduktory. V komunitě koluje mýtus, že tohoto lze docílit pouze pomocí dvou samostatných zvukových karet. Mně se tohoto stejného podařilo docílit pouze s jednou integrovanou zvukovou kartou - chtělo to jen trochu prozkoumat nastavení ovladačů zvuku.

Mám integrovanou zvukovou kartu Realtek - a vzhledem k tomu, že se jedná o nejrozšířenějšího výrobce integrovaných zvukových karet, předpokládám, že následující postup nastavení bude snadno aplikovatelný na většině počítačů. Možná jen pro různé verze ovladačů bude nastavení vypadat trochu jinak. Otevřeme Správce zvuku Realtek HD (oranžová ikonka reproduktoru v systémové liště). V něm klikneme na Upřesňující nastavení zařízení. V sekci Přehrávací zařízení vybereme Zařízení předního a zadního výstupu budou přehrávat simultánně dva různé proudy zvuku. Tím v podstatě rozdělíme zvukový výstup z předního a zadního jacku na dvě samostatná zvuková zařízení.


Poté můžeme připojit sluchátka do předního panelu. Otevřeme TeamSpeak 2, přejdeme do Settings → Options. V sekci Sound Driver doporučuji vybrat Direct Sound, zvuk z něho se mi zdá trochu kvalitnější. V dolní části jako Input Device vybereme mikrofon a jako Output Device pak náš nově namapovaný výstup (v mém případě Realtek HD Audio 2nd output). Poté ještě můžeme v Settings → Sound Input/Output Settings otestovat naše nastavení. Jako Test Codec vybereme Speex 7.2 Kbit a tlačítkem Activate local test mode bychom po stisknutí tlačítka push to talk měli slyšet sami sebe pouze ve sluchátkách, nikoli v reproduktorech. Hlasitost pak můžeme ovládat buď v samotném TeamSpeaku, nebo i v systémové liště Windows. 


Vzhledem k tomu, že mám hodně hluboký hlas, někteří řídící si občas stěžují na velkou přebasovanost a nečitelnost mého vysílání. Snažil jsem se tedy najít nějaký ekvalizér mikrofonu, který by pracoval v reálném čase. Nejdřív jsem našel Equalizer APO. Ten by mělo stačit pouze nainstalovat, v konfiguraci vybrat pro jaké vstupy popř. výstupy se bude aplikovat, a po restartu počítače zapsat do souboru config.txt v adresáři config kam jsme program nainstalovali něco takového:

Preamp: 0 db
Filter  1: ON HP Fc 1000 Hz

Tím bychom měli docílit utlumení mikrofonu ve frekvencích o 1000 Hz dolů (tedy basových frekvencí). Bohužel, mě Equalizer APO nefunguje, asi z důvodu konfliktu s ovladači zvuku - TeamSpeak mi vždy po spuštění vypíše chybovou hlášku. Možná se ale jedná pouze o specifický problém u mého PC. Zkusil jsem proto ještě freewarový program Voxal Voice Changer, který má také high pass filter pro potlačení nízkých frekvencí. Ten již fungoval dobře, ale zas je potřeba jej spouštět před každým letem manuálně.

Celkově musím říct, že při pouštění zvuku motorů do reproduktorů a komunikace do headsetu dosáhnete mnohem větší autentičnosti a také srozumitelnosti. Používám headset Genius HS-200C, který plně postačuje pro tyto účely. Doufám, že vás můj krátký návod inspiroval k vyzkoušení něčeho podobného na vašem PC. 

Žádné komentáře:

Okomentovat