neděle 25. srpna 2013

Flightradar24 - nové přijímače MLAT

Včera bylo na Flightradaru24 oficiálně oznámeno spuštění nových přijímačů, které pracují technologií MLAT. Díky ní už je možno spatřit letadla, které nejsou vybaveny ADS-B odpovídačem - tedy například ATR, Dash 8, CRJ, starší business jety, Il-76, An-124, vojenská letadla, a mnoho dalších. 

MLAT je zkratka pro multilateraci. Tuto novou technologii si lze zjednodušeně představit jako takové "obrácené GPS". Na zemi jsou na různých místech rozmístěny 4 přijímače, které sledují signály z odpovídače letadel, a podle různých zpoždění signálu jsou schopny vypočítat jeho pozici ve vzduchu. Z principu této technologie ale vyplývá, že není možno sledovat nízko letící letadla - MLAT pokrývá pouze vzdušný prostor přibližně od 20000 stop a výše. Na sledování Cessen na okruhu si tedy ještě budeme muset nějaký čas počkat.

Nejlépe zjistíte pokrytí MLAT tak, že si zobrazíte pouze výstup z těchto přijímačů. Ve Flightradaru zvolte Filter -> Radar a vyberte T-MLAT. Pokryta je zatím většina Velké Británie, jih Skandinávie, sever Francie, Benelux, Německo, ČR, sever Rakouska, Polsko a Slovensko (viz. obrázek vlevo). Poprvé tak bylo možno sledovat přílet sobotního CRJ-200 UTair do Brna (viz. obrázek uprostřed). Zajímavé je také to, že díky MLAT už je vidět i vojenský provoz, např. C-130 Hercules (viz. obrázek vpravo). Pravděpodobně ale nebudou vidět stíhací a bojová letadla, protože ty mají většinou speciální typy odpovídačů.


Pokud si to tedy shrneme, Flightradar24 v současné době zobrazuje polohu letadel ze tří zdrojů - ADS-B přijímačů, FAA dat (zpožděná o 5 min. - letadla hlavně v USA) a nyní nově i MLAT přijímačů. Jde o další krok, jak zvýšit podstatně procento zobrazovaných letadel. I když má svoje omezení, rozhodně se jedná o zajímavý počin.

Žádné komentáře:

Okomentovat