středa 1. května 2013

Piper Arrow III - tradiční lehký jednomotorový letoun jako freeware do FSX

Hledat nějaký kvalitní freewarový model pro nějaké "běžné" masově vyráběné letadlo typu General Aviation je těžší úkol, než se na první pohled zdá. Existují totiž velice kvalitní a relativně levné modely, např. od společnosti Carenado, a tak tvůrci ani nemají přiliš motivace se do něčeho pouštět. Nedávno jsem ale narazil na model letadla pro FSX, se kterým jsem létal v dnes již legendárním Flight Unlimited II - Piper Arrow III.


Piper Arrow III je jedním z rodiny letadel PA-28 Cherokee. Je čtyřmístné, má zatahovací podvozek, a trochu silnější motor, takže může dosahovat rychlosti až 140 uzlů.

Tento model pro FSX představuje konkrétně model PA-28R-201 Arrow III. V balíčku, který má asi 14 MB, najdeme celkem 4 různé barevné provedení. Z venku model nepůsobí úplně nejlépe - není dostatečně detailní, tvarově dle mého názoru taky úplně nesedí, a ani textury nejsou fotorealistické, takže např. nýty jako na modelech od Carenado zde neuvidíme.

Důležitější ovšem je jak vypadá letadlo uvnitř. Zde je vše mnohem lepší. Přístroje jsou perfektně čitelné, textury mnohem detailnější, a téměř všechny ovládací prvky funkční. Většina přístrojů jsou přesné repliky těch, co nalezneme v opravdovém Piperu, některé jsou použity z defaultní Cessny 172. Výborné je i to, že tu máme dvě mírně odlišné varianty kokpitu, lišící se přístrojovým vybavením. Bavíme se samozřejmě o virtuálním kokpitu, 2D panel je tu sice taky přítomný, ale tvoří ho pouze přístroje naskládané vedle sebe. Stejně u tohoto typu letadla většinou zůstáváte celou dobu letu v 3D kokpitu. Jedním z panelů je dokonce loadsheet, obsahující důležité hodnoty, které se dokonce mění podle aktuálního stavu letadla.


Letadlo se ve vzduchu chová očekávaně, stabilně a celkově příjemně. Jediné zvláštní věci, které jsem si všiml je, že letadlo mnohem silněji reaguje na přitažení k sobě, než na potlačení beranů dopředu. I z venku je vidět, že výškovka se při maximálním přitažení vychýlí mnohem více, než při maximálním potlačení. Nevím, jestli je tomu tak i v opravdovém letadle, a zda to byl záměr toto věrně reprodukovat, nicméně pokud nebudete s letadlem provádět žádné prudší manévry, asi si toho ani moc nevšimnete.

Zvuky jsou použity z defaultní Cessny 172, což zde ovšem ani nepovažuji jako mínus, jelikož tento Piper má stejně jako Cessna motor Lycoming, pouze o něco výkonnější, ale znít bude asi hodně podobně. Taky se dá určitě někde sehnat nějaký lepší soundpack, ale jak jsem již řekl, není to nutné.


Spolu s modelem je dodávána také obsáhlá dokumentace, včetně checklistů, výkonnostních tabulek a specifikací. Checklisty a důležité rychlosti jsou také přístupné z Kneeboardu přímo ve Flight Simulatoru.

Myslím, že tento model je perfektní jak pro VFR létání, tak pro nácvik IFR letů. V podstatě jeho jedinou nevýhodou je vnější vzhled, ale pokud stejně jako já řídíte letadlo zevnitř, nebude vám to nijak vadit.

Stáhnout model pro FSX

Žádné komentáře:

Okomentovat