sobota 9. března 2013

Teleobjektiv Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO DG Macro - recenze


Když jsem začal spottovat, nevěděl jsem, jestli mi tento koníček vydrží delší dobu, nebo jestli to bude jen chvilkový výstřelek. Zrcadlovku Canon EOS 350D už jsem nějaký čas měl, ale na focení letadel to chtělo ještě nějaký teleobjektiv. Nechtěl jsem utrácet nějaké horentní sumy, a proto jsem vybral jeden z nejlevnějších teleobjektivů, Sigmu 70-300 mm f/4-5.6 APO DG Macro.

V balení dostanete nejen samotný objektiv, ale také pouzdro a sluneční clonu. Vzhledově vypadá Sigma úplně obyčejně, povrch je takový semišovo-pryžový. Výhodou je, že průměr objektivu je úplně stejný, jako u setového objektivu, tedy 58mm, takže pokud máte různé filtry, můžete je použít i zde. Objektiv není nijak velký ani těžký, takže ho můžete nosit na krku i delší dobu.

Obrazovou kvalitu asi nejlépe posoudíte z mých fotek - většina je focena právě tímto objektivem. Zkratka APO značí apochromatický objektiv, tedy objektiv s nižší aberací. Fotky jsou ostré přibližně do 200mm, při největším ohnisku je již obrazová kvalita znatelně horší. Abych dosáhl co největší ostrosti, většinou fotím na clonu f/8, s větším ohniskem až f/10. Díky tomu, že tento objektiv nemá optickou stabilizaci, často musím zvyšovat ISO, aby fotky nebyly rozmazané. Většinou tak fotím na ISO 200, při slabším světle i 400 nebo 800.

Mezi největší slabinu tohoto objektivu, která se projeví zejména při focení letadel, je pomalý autofokus.  Nejhorší ovšem je, pokud vám objektiv začne "proostřovat" - tedy když nemůže najít nic, čeho by se chytl, a projede celý ostřící rozsah. V tu chvíli je potřeba rychle zareagovat, pustit spoušť a rychle znovu namáčknout. I tak ale ztratíte zhruba 1-2 drahocenné vteřiny. Další nevýhodou je relativní tuhost otáčení členu pro nastavení ohniska. Například při příletu letadla, kdy je potřeba plynule ohnisko zmenšovat se vám například stane, že oddálíte příliš, nebo naopak málo.

Objektiv má také makro režim, kdy v pokud jej přepnete, tak v ohnisku 200-300mm můžete ostřit až do vzdálenosti 95cm. Moc často ovšem na makro nefotím, takže to beru spíš jen jako takový bonus.


Poslední dobou se mi také občas stává, že po cvaknutí fotky zůstane clona zaseklá - pozná se to tak, že hledáček je mnohem tmavší, než obvykle. V tu chvíli nejde ostřit, ani fotit a jediné, co pomáhá, je párkrát zmáčknout tlačítko pro kontrolu hloubky ostrosti, a clona se vrátí zpět. Zatím jsem to nijak neřešil, ale občas to pěkně naštve, zejména když se to stane v nejnevhodnější okamžik.

Jestli se tento objektiv vyplatí koupit opravdu nemohu posoudit. Zdá se mi, že poslední dobou šla jeho cena nahoru, a tak se možná vyplatí zkusit i jiné značky, např. Tamron vyrábí teleobjektiv se stejným ohniskem za nižší cenu. Alternativou také může být nákup stejného objektivu bez APO, ten je o hodně levnější. Výběr je to těžký, a nejlepší je samozřejmě si objektiv před nákupem vyzkoušet.

8 komentářů:

  1. Máš super fotky a super články jen tak dál :)

    OdpovědětVymazat
  2. Můžu mít otázku kdy bude další článek nebo fotky

    OdpovědětVymazat
  3. Fotky budou, až bude co fotit, a článek možná dnes...

    OdpovědětVymazat
  4. Mám otázku dá se tímto objektivem fotit i vysoké přelety?

    OdpovědětVymazat
  5. Dá, ale není to ono. Na kvalitní fotky přeletů doporučuji objektivy s ohniskem 400-500mm. Ale za ideálních podmínek občas i s touto Sigmou povede docela pěkná fotka - viz. album Přelety nad Brnem ve fotogalerii.

    OdpovědětVymazat
  6. No já vím ale když si si to přepočítáš na CROP-FAKTRO tak to vychází na jějakých 480mm (Canon) a v této cenové kategorii není nic lepších. Jestli můžeš zkus mi něco doporučit. diki

    OdpovědětVymazat
  7. Tak jo dneska mi přišel, sem zvědav v sobotu ho půjdu vyzkoušet na dny nato. dík za recenzi bez tebe bych ho neměl. :)

    OdpovědětVymazat