Toto je letecká verze trip reportu. Cestovatelská verze je na Trainzak - Bike, Hike and Linux.
Linku Brno-Eindhoven již létá Wizz Air víc jak rok, a já jsem cítil povinnost ji vyzkoušet. Pořád mi to ale na jeden výlet přišlo málo, samotné město Eindhoven mi nepřipadá jako vyhlášená turistická destinace. Proto díky levným letenkám a linkám z letiště v Eindhovenu bylo možno nakombinovat výlet a podívat se do Lotyšska a Litvy - do Rigy a Vilniusu. Nakonec z toho vyšel tento routing:
Brno-Eindhoven, Eindhoven-Riga, Riga-Vilnius (autobusem Simple Express), Vilnius-Eindhoven, Eindhoven-Brno.
Za letenky se společnosti Wizz Air jsme platili asi 1180,- Kč na osobu za všechny legy, ovšem ještě se zakoupeným Wizz Discount Clubem, který se ve čtyřech osobách vyplatí. Autobus Simple Express díky speciální akci pro první bookovaná místa v autobusu byl za pouhých 75,- Kč, což je díky téměř 300 km vzdálenosti neuvěřitelná cena. Cesta trvala od pondělí do pátku, každý den jeden přesun.
BRQ-EIN, W62825, A320
V pondělí odpoledne jsme se dostavili na letiště v Tuřanech. Díky tomu, že Wizz Air redukoval linky v Praze došlo k posunu času odletu z 10:10 na 16:00, a let byl obsluhován letadlem z polské základny. Přiletěl pro nás Airbus A320 HA-LPJ, a odlétali jsme z dráhy 10. Díky neprodyšné oblačnosti nebylo vidět nic kromě chvíle po startu a před přistáním. V Eindhovenu jsme přistáli na dráhu 22. Letiště v Eindhovenu právě prochází rekonstrukcí a zvětšováním, takže část terminálu je úplně uzavřena a terminál se tak zdá hodně malý. Kromě lowcostů Wizz Airu a Ryanairu tu létají ještě chartery jako třeba Transavia nebo Corendon Airlines, netradiční je také pravidelná linka na London-City, a navíc, jelikož je to smíšené vojenské i civnilní letiště je tu možné vidět KC-10, Herculesy, Chinooky, ale třeba i nákladní An-12. Mají tu také vyhlídkovou terasu, která však byla otevřená až ve čtvrtek a v pátek, a také parkoviště a lavičky pro spottery u osy dráhy 22 na ulici Spottersweg. Velká nevýhoda ale je, že se terminál na noc zavírá, a otevře se ráno až v 5:00.
EIN-RIX, W62526, A320
V úterý v 8:45 nám letěla linka do Rigy, Wizz Air na ni nasadil HA-LWP. Vzlétli jsme z dráhy 04, a po cestě opět nebylo téměř nic vidět, ale před přistáním v Rize se oblačnost vyčistila a bylo docela pěkně vidět na polo-zamrzlý Rižský záliv. Udělali jsme okruh kolem města a přistáli na dráhu 18. Letiště v Rize je pěkné, nové, a čisté. Zajímavé je, že zde nemají vyhrazenou cestu pro přilétající cestující, vyjde se přímo přes gate, kde už čekají cestující na další let téhož letadla. Zaujalo mě například odstavené Tu-134, nebo Boeing 747 National, který však nešel kloudně vyfotit. Asi nejhezčí video z přistání mám právě z Rigy:
VNO-EIN, W68025, A320
Letiště ve Vilniusu sice z venku vypadá spíš jako nádraží, ale jakmile se projde jakýmsi tunelem, vstoupí se do běžně vypadajícího terminálu. Už tu na nás čekal opět HA-LWP, který se až v 12:30 připravoval na první cestu toho dne. Ze zajímavých letadel bych zmínil třeba Boeing 737 Kyrgyzstan Airlines. Po odletu z dráhy 20 následovalo opět vlétnutí do mraků a asi dvouhodinová cesta nad nekončící bílou pokrývkou. V Eindhovenu jsme tentokrát přistáli na dráhu 04, a přijeli na téměř prázdný apron.
EIN-BRQ, W62826, A320
Při posledním letu z Eindhovenu do Brna jsme odlétali pro změnu zas z dráhy 22, a téměř přes celé Německo a část ČR bylo skoro jasno, takže by se bylo možno pěkně kochat, nebýt špinavého a poškrábaného okna Airbusu A320 HA-LPM. Ačkoliv nám první důstojnice po cestě ohlásila, že v Brně sněží a viditelnost je 5 km, tak kousek za Velkým Meziříčím jsme prolétli jen tenkou vrstvou oblačnosti, a přistávali na dráhu 10 za svitu posledních slunečních paprsků v krásné viditelnosti a bez sněžení.
Při posledním letu z Eindhovenu do Brna jsme odlétali pro změnu zas z dráhy 22, a téměř přes celé Německo a část ČR bylo skoro jasno, takže by se bylo možno pěkně kochat, nebýt špinavého a poškrábaného okna Airbusu A320 HA-LPM. Ačkoliv nám první důstojnice po cestě ohlásila, že v Brně sněží a viditelnost je 5 km, tak kousek za Velkým Meziříčím jsme prolétli jen tenkou vrstvou oblačnosti, a přistávali na dráhu 10 za svitu posledních slunečních paprsků v krásné viditelnosti a bez sněžení.
Všechny lety proběhly klidně a na čas, nebo dokonce s mírným předstihem oproti letovému řádu. Měli jsme možnost také porovnat starší sedačky, i nové, úzké sedačky v HA-LWP, které, ačkoli některým připadají nepohodlné, se mi zdají co do komfortu úplně stejné. Obsazenost na linkách mezi Eindhovenem a Pobaltím se mi zdála tak 70-80%, na linkách mezi Eindhovenem a Brnem asi 60-70%. Uvidíme, jestli tato linka přežije i další rok.
Žádné komentáře:
Okomentovat