pátek 10. srpna 2012

Kam létat po Evropě na IVAO

Dovolím si sepsat takový krátký přehled evropských zemí, jenž stojí za to navštívit, pokud budete létat na IVAO. Berte to spíš jako moje osobní postřehy a úvahy, s kterými můžete i nemusíte souhlasit. Pro začátečníky toto může sloužit i jako průvodce pro létání za hranice ČR. U každé země nebo regionu se zaměřím zejména na hustotu provozu, kvalitu a četnost ATC, pořádané eventy a divizní toury, popř. zmíním letiště, které jsou něčím zajímavé.

Německo

Co si budeme nalhávat, let do Německa je sázka na jistotu. Německá divize je vůbec nejpočetnější na IVAO, takže se tu můžeme spolehnout na hustý provoz a husté pokrytí řídících. Zároveň jsou řídící velmi zkušení, a nebál bych se říci až profesionální. Eventy jsou pořádané poměrně často, mezi největší akce každoročně patří Frankfurt RFE a 24 hodinovka.

Rakousko

I když je Rakousko relativně malá země, jejíž většinu území pokrývají hory, najdeme zde spoustu zajímavých letišť, která bývají poměrně často pokrytá - Vídeň (LOWW), Innsbruck (LOWI), Salzburg (LOWS), Linz (LOWL) nebo Graz (LOWG). Řídící jsou opět velice nadprůměrní, provoz tu je víceméně také silný. Eventy se v podstatě vždy točí okolo největšího letiště ve Vídni, buď RFE nebo Fly-in. Innsbruck patří díky svému přiblížení k mým nejoblíbenějším letištím, pokud tam ještě nikdo neletěl, tak doporučuji tuto chybu co nejdříve napravit (samozřejmě po řádném nastudování map).

Slovensko

K našim východním bratrům jsem dříve velmi rád létal, jak do Bratislavy (LZIB), tak do Košic (LZKZ) i Popradu (LZTT). Bohužel, v poslední době se celá divize hodně posunula spíše k vojenskému létání, a řídících i pilotů citelně ubylo.


Polsko

Polsko nemá svou vlastní divizi, takže provoz i pokrytí tu je téměř nulové. Občas je ale online oblastní řízení. I když polská letiště moc neznám, tak většina z nich se mi zdá docela jednotvárná a nudná.

Maďarsko

Provoz i pokrytí v Maďarsku není špatné, většinou ale budete létat pouze do Budapešti (LHBP), menší letiště moc nestojí za pozornost (i když mají velice propracované scenerie). Eventy se tu pořádají docela často, většinou jde o nějaké letecké mosty. Až poletíte do Maďarska, nezapomeňte řídícího pozdravit "Ahoj".

Itálie

Italové patří spíše k těm horším, co se týče řízení letového provozu, ale co ztrácejí na kvalitě, dohánějí na kvantitě. Pokrytí i provoz tu bývá nadprůměrný, zejména v oblasti kolem Milána a Říma. Eventy jsou různorodé a poměrně časté.

Francie

K mým oblíbeným letištím ve Francii patří Marseille (LFML) a Nice (LFMN). Oboje jsou krásné i díky svému netradičnímu přiblížení. I když Francie patří k nejpočetnějším divizím, a provoz tu je dobrý, pokrytí řídícími je poslední dobou hodně řídké. Ani eventů není do roka mnoho. Kvalita řídících je většinou úměrná jejich hodnosti.

Španělsko a Portugalsko

Vnitrozemí pro spoustu pilotů není moc zajímavé, proto většinou létají na ostrovy - v případě Španělska na Kanáry a Baleáry, v případě Portugalska na Madeiru nebo na Azory (ti dobrodružnější). Kvalita řídících v těchto zemích značně pokulhává, ale eventy tu pořádají docela často, a i ty divizní toury bývají zajímavé.

Švýcarsko

Malá země, která toho ale má hodně co nabídnout. Velké mezinárodní letiště v Curychu (LSZH) a Ženevě (LSGG), ale i adrenalinová letiště uprostřed hor jako Sion (LSGS), nebo Samedan (LSZS). Řídící ujdou, a sami zde létat také nebudete. Zejména můžu doporučit VFR divizní tour, která každoročně většinou vede přes hluboká údolí a zajímavá letiště.

Nizozemí a Belgie

V obou těchto zemích se asi vyplatí navštívit pouze ty největší letiště, tj. Amsterdam (EHAM) a Brusel (EBBR). Pokud se podíváte na letištní provoz, tak Amsterdam bude většinou na prvním místě. Řídící v Holandsku jsou tu kvalitní, v eventech se sice snaží zpropagovat i svá menší letiště, ale pro většinu lidí je stejně nejzajímavější Amsterdam RFE. V belgickém vzdušném prostoru pak ještě stojí za to zmínit letiště v Lucemburku (ELLX), kde řídící bývají často online.

Velká Británie a Irsko

Pokrytí a provoz v běžných dnech je sice slabý, ale během eventů, které se pořádají docela často, je to přesně naopak. Téměř všichni řídící jsou velmi zkušení a profesionální. Pokud chcete mít jistotu pokrytí, leťte na Heathrow (EGLL). V Irsku to dost zeje prázdnotou, a tak není mnoho důvodů, proč sem létat.

Dánsko, Norsko, Švédsko, Finsko

Dánové se v poslední době hodně činí, pořádají zajímavé eventy, a aktivních řídících přibývá, ale zajímavé je jen letiště v Kodani (EKCH). Norsko je stále bez divize, a tedy naprosto mrtvé většinu času, což je škoda, protože spoustu letišť je zde opravdu velmi pěkných a zajímavých. Švédsko také nijak nenadchne pokrytím ani provozem, a Finsko v poslední době mimo eventy také moc ne, i když řídící jsou tu dobří. Do Finska se létá hlavně do Helsinek (EFHK) a o Vánocích do Rovaniemi (EFRO).

Pobaltí

Bez divizí a tedy mrtvé.

Bělorusko a Ukrajina

Tyto státy již vlastní divize mají, ale s málo členy, a tak provoz je tu téměř nulový, a aktivita řídících taktéž. Ani žádný větší event jsem tu neviděl.

Balkán

Všechny balkánské země, snad s výjimkou Bulharska a Rumunska, moc aktivní nejsou. Do Řecka sice míří spoustu pilotů, hlavně na zajímavá ostrovní letiště, ale pokrytí se nedočkávají. Eventy v této oblasti jsou velice ojedinělé. Pokud už jsem v této oblasti na nějakého řídícího narazil, většinou jsem jeho výkonem přílíš oslněn nebyl.


To by snad stačilo, snad jsem na nic nezapomněl. Příště bych zkusil obsáhnout zbytek světa (jen ty zajímavé oblasti). Během plánování cestovní letové hladiny při letech po Evropě nezapomínejte, že Francie, Itálie, Španělsko, Portugalsko a Švýcarsko používá systém severních/jižních letových drah, místo západních/východních ve zbytku Evropy.

Žádné komentáře:

Okomentovat