pátek 10. května 2019

Let na Aranské ostrovy s Aer Arann Islands v BN-2 Islander


Při mých služebních cestách do Galwaye mě už od začátku lákala možnost podívat se na Aranské ostrovy a proletět se v netradičním typu letadla - Britten-Norman BN-2 Islander. Dopravu na všechny tři Aranské ostrovy zajišťuje společnost Aer Arann Islands z výchozího letiště Connemara, ležícího 30 kilometrů západně od města Galway. Minulý rok v květnu mi to nevyšlo, protože všechny víkendové lety byly již obsazené. Tento květen jsem měl štěstí a povedlo se mi zarezervovat zpáteční let na největší z Aranských ostrovů - Inishmore.

Samotná rezervace probíhá velmi jednoduše. Prostě napíšete e-mail nebo zavoláte do aerolinky a řeknete kam a kdy chcete letět. Pokud je termín volný, napíší si vás na seznam a let máte zabookovaný. Žádná platba předem ani ověřování dokladů. Za zpáteční let se platí fixní sazba 49 €. Pokud stejně jako já nemáte k dispozici auto, je možné si ještě za 10 € přikoupit zpáteční lístek na minibus z centra Galwaye na letiště.

V den letu jsem se s dostatečnou časovou rezervou dostavil k hotelu Victoria kousek od historického centra Galwaye. Odtud vyjíždí i spousta dalších zájezdových autobusů. Zanedlouho přijel Ford Transit s logem Aer Arann Islands. Jakmile dorazila ještě jedna další cestující, mohli jsme v 10:30 vyrazit. Cesta trvala 40 minut, na letiště Connemara jsme dorazili 20 minut před plánovaným odletem.

V maličkém terminálu se nachází jedna odbavovací přepážka, kde jsem zaplatil kartou za letenku i autobus a byl jsem zvážen (v malém letadle jako BN-2 hraje každý kilogram velkou roli). Po zhlédnutí krátké bezpečnostní instruktáže promítnuté na televizi v odletové hale jsme byli vypuštěni na odbavovací plochu k letadlu. Tento den létal BN-2 s registrací EI-AYN - další dva BN-2 byly zrovna na údržbě v hangáru. Každému cestujícímu je přiřazeno pevné místo v letadle s ohledem na optimální hmotnostní vyvážení. Já jsem seděl na pravé straně hned za pilotem, takže jsem měl výborný výhled do všech stran. Na tomto letu kromě mé spolucestující z autobusu ještě letěla rodinka s jedním dítětem.

Jakmile se všichni usadili a připoutali, pilot spustil motory a zanedlouho už jsme se vznášeli nad mořem. Let probíhal ve výšce 900 stop při rychlosti 125 uzlů a trval asi 10 minut (15 minut i včetně pojíždění). Po příletu na letiště Inishmore mi pracovník odbavení letů oznámil, že do města Kilronan mě může dopravit minibus a zpět opět nabrat 30 minut před odletem.


Poté, co mě řidič vysadil v Kilronanu a vzal si 5 € (za obě dvě cesty), mi zbývalo asi 3 hodiny na rychlou prohlídku ostrova. Vyšel jsem si tedy pěšky na 2,5 km vzdálenou pevnost Dún Eochla, ze které je pěkný výhled na celý ostrov. Na nic dalšího už moc času nezbývalo.

Po příjezdu zpět na letiště jsem pouze odevzdal letenku v malé budce plnící funkci terminálu a tím byl odbavovací proces ukončen. Za pár minut přiletěl Islander, vysadil přilétnuvší cestující, pracovník letiště nás pak rozesadil na určená místa a mohli jsme startovat. Tentokrát jsem seděl o jednu řadu více vzadu, takže rozhled nebyl úplně ideální. V letadle seděli celkem čtyři cestující a jeden pilot. Míra hluku v kabině je zejména při vzletu a stoupání hodně vysoká, ale na tak krátkém letu se to dá vydržet. Než jsem se stihl pořádně zorientovat, už jsem byl zpět na zemi na hlavním Irském ostrově. Po vystoupení z letadla stačilo jen 10 minut počkat na minibus zpět do Galwaye.

Létání po ostrovech s malými stroji jako je BN-2 Islander má svoje kouzlo. Celý proces od koupení letenky až po přistání má takovou zvláštní "domáckou" atmosféru. Žádné bezpečnostní prohlídky, žádné kontroly, žádný stres.

Žádné komentáře:

Okomentovat