neděle 19. února 2017

ATCpro - realistický simulátor řízení letového provozu s hlasovým ovládáním

Simulátorů řízení letového provozu existuje poměrně hodně - od jednoduchých hříček běžících v prohlížeči až po komplexní trenažéry, které jsou téměř k nerozeznání od reálných systémů. Simulátor ATCpro je jeden z nejrealističtějších simulátorů pro PC, který se vyznačuje zejména velice kvalitním hlasovým ovládáním. Díky ATCpro si můžeme vyzkoušet práci řídícího TRACON oblasti (Terminal Radar Approach Control Facilities) na několika amerických letištích.


Po spuštění ATCpro se objeví obrazovka Duty Desk, kde si můžeme vybrat oblast řízení a nastavit další parametry jako počasí, provoz, atd. Na výběr je tu 6 oblastí - Atlanta, Albuquerque, Kansas City, Miami, Seattle a Knoxville. Sice se to může zdát málo, ale větší letiště jsou rozděleny do velkého množství samostatných sektorů. Např. Seattle má 2 odletové a 3 příletové sektory pro hlavní letiště Tacoma a dalších 5 sektorů pro satelitní letiště (např. Boeing Field nebo Paine Field). Můžeme si vybrat, které sektory budeme řídit a které přenecháme počítači.

Dále si můžeme nastavit počasí - buď podle aktuálního METARu, nebo podle vlastního nastavení oblačnosti, větru a teploty. Hustota provozu se dá nastavit individuálně podle příletů a odletů a také podle typu. Máme tu komerční provoz, který je generován podle reálného letového řádu, pak korporátní provoz (business jety), General Aviation a vojenský provoz. Pak ještě můžeme zvolit četnost přeletů a četnost letadel na VFR okruzích. Nakonec si ještě zvolíme den v týdnu a čas, přičemž na grafu vidíme hustotu jednotlivých typů provozu v daný časový úsek.


Po stisknutí tlačítka "Begin Your Shift" se zobrazí obrazovka radaru. Na okrajích se nachází ovládací prvky, pomocí nichž lze např. zapínat a vypínat různé mapové podklady nebo upravit zobrazení informací o letadlech (tzv. data block). Zatím na zvolené pozici řídí počítač a po stisku Shift + Enter nám poskytne "relief briefing" při němž se dozvíme aktuální dráhy v používání a vydaná povolení letadlům v sektoru.

Provoz se řídí primárně hlasem, ale je možné použít i textové příkazy. Rozpoznání hlasu je skutečně velmi přesné a po chvíli cviku rychle přejde do krve. Škála dostupných příkazů je skutečně pestrá a vychází ze standardní FAA frazeologie. Základní příkazy pro změnu výšky, směru, rychlosti a přeladění na jinou frekvenci jsou téměř vždy zachyceny správně, některé delší příkazy jako např. povolení ILS přiblížení ale občas počítač rozpozná až na druhý pokus. Asi nejtěžší je naučit se vyslovovat názvy waypointů - sice je k dispozici fonetický přepis všech navigačních bodů v oblasti, ale přesto s některými z nich má systém rozpoznání hlasu značné potíže.


Nejvíce na ATCpro oceňuji pestrost provozu na menších letištích jako Albuquerque nebo Knoxville. Vzhledem k menšímu provozu budete většinou řídit celý sektor sami, což zahrnuje i menší řízená a neřízená letiště v oblasti. Pokud se jedná o odlet z řízeného letiště, věž vám nejprve zavolá a zkoordinuje s vámi instrukce pro vzlet. Pokud se jedná o odlet z neřízeného letiště, pak vám přímo zavolá pilot pro letové povolení. Přílety na neřízená letiště stačí navézt na vizuální přiblížení a pak ukončit letový plán a nechat letadlo pokračovat ve VFR přiblížení. A k tomu se čas od času objeví nějaký IFR let, který pouze přelétá řízenou oblast.

Během řízení vás instruktor bude upozorňovat na chyby - od těch méně závažných jako např. zapomenutí "heavy" za volacím znakem letadla nebo pozdní předání dalšímu řídícímu až k těm kritickým jako např. porušení minimální separace nebo klesání pod MVA (minimální vektorovací výšku). Po ukončení řízení se zobrazí přehledná statistika včetně všech zaznamenaných chyb.


Bohužel ATCpro má i pár chyb, které zhoršují výsledný dojem. Občas některé letadlo z neznámých příčin "zamrzne" a přestane komunikovat, některá letadla po obdržení povolení pro přiblížení začnou zběsile stoupat a točit úplně jiným směrem, a někdy letadlo vstoupí do řízeného prostoru pod MVA, což je ihned hodnoceno jako chyba řídícího. Vývojáři se ale stále snaží chyby opravovat na základě hlášení od uživatelů. Před pár dny například vyšla verze 1.1.20.

Součástí ATCpro je i bohatá dokumentace zahrnující popis všech ovládacích prvků, hlasových příkazů i postupů všech dostupných letišť. Cena 60 $ je sice poněkud vyšší, ale na druhou stranu opodstatněná komplexností programu. I přes výše zmíněné chyby si myslím, že ATCpro patří ke špičce simulátorů řízení letového provozu a rozhodně stojí za vyzkoušení. Demoverze sice k dispozici není, ale v nejhorším případě lze do 30 dní od nákupu požádat o vrácení peněz.

Žádné komentáře:

Okomentovat