pátek 9. září 2016

Do Amsterdamu na kolo a na spotting


Již několikrát jsem se poohlížel po letenkách z Prahy do Amsterdamu. Lákala mě jak návštěva města, tak spotting na letišti Schiphol. Na konci července EasyJet nabízel 20% slevu na všechny lety, což vyústilo ve velmi příjemnou cenu 1600 Kč za zpáteční letenku PRG-AMS. Po dlouhé době jsem našel spojení, u kterého mi vyhovovaly časy letů, doba pobytu i cena. A tak jsem neodolal, a letenky zakoupil. Pro klid na duši jsem si ještě za 124 Kč rezervoval místo 28A, abych alespoň na jednom letu měl jistotu sedadla u okna.

S blížícím se datem odletu jsem si ještě zarezervoval hostel na půli cesty mezi letištěm a centrem města. Cena 132 € za privátní pokoj na dvě noci byla sice mírně vyšší, než bych si přál, ale vzhledem k okolnostem se dala akceptovat. Pak už jen stačilo koupit jízdenky na autobus Student Agency (vlastně teď již RegioJet) z Brna do Prahy a zpět.

PRG-AMS, U27906, A320
V úterý 6. září v 10:30 jsem dorazil na letiště Václava Havla s dostatečnou dvou a půl hodinovou rezervou před odletem. Boarding Pass jsem měl stažený v mobilu v oficiální aplikaci EasyJetu, takže jsem jen s jedním batohem na zádech mohl zamířit přímo na bezpečnostní kontrolu. Trošku mi vadí, že za kontrolou v terminálu 2 se již nenachází žádný fastfood typu McDonald's, KFC nebo Burger King a teplou stravu zde nabízí jen poněkud předražené restaurace.

Airbus A320 z Amsterdamu přiletěl s mírným předstihem, a tak i boarding začal dříve. Docela dlouho jsme pak čekali usazení v letadle, než začalo vytlačování. EasyJet má ve svých letadlech sedačky nahuštěné na sebe ještě trochu více než Ryanair nebo Wizz Air, a místo na nohy už mi přišlo dost malé. Delší než dvouhodinový let by pro mě byl už hodně nepříjemný. Díky stavebním pracím na dráze 24/06 jsem měl poprvé možnost zažít start z dráhy 30. Téměř po celý let bylo polojasno, ale nad Holandskem se zatáhlo úplně. Přistáli jsme na dráhu 18R a pak následovalo asi desetiminutové pojíždění na stání H3.

Po příletu jsem zašel na vyhlídkovou terasu, která umožňuje dobře fotit odlety větších letadel z dráhy 24 a pohyby na pojížděcích drahách. Není tu žádné sklo, ani plot a navíc se tu nachází vyřazený Fokker 100 od KLM. Po dvou hodinách focení jsem koupil za 8 € dvě jednorázové jízdenky na vlak, sjel eskalátorem do vlakové stanice pod terminálem a svezl se na stanici Amsterdam Lelylaan, odkud to již bylo kousek do hostelu.

Druhý den ráno jsem si na recepci vypůjčil za 15 € kolo a vydal se na 15 km dlouhou cestu k Polderbaanu (dráze 18R/36L). Zde jsem spottoval až do 15:00 a pak jsem vyrazil na projížďku do centra města. Provoz cyklistů tu byl v odpolední špičce hodně hustý, a tak jsem musel dávat velký pozor, abych se nesrazil s jiným kolem, chodcem nebo autem. Párkrát jsem se musel zastavit, abych zkontroloval navigaci nebo udělal pár fotek. V 19:00 jsem usoudil, že pojíždění po městě už mám dost a vrátil jsem se zpět do hostelu.

AMS-PRG, U27905, A320
Letadlo zpět mi odlétalo již v 10:55, takže jedinou aktivitou třetího dne byl přesun vlakem z hostelu na letiště. Cesta do lowcostové části terminálu je sice trochu delší, ale má samostatnou bezpečnostní kontrolu, kde byla velmi krátká fronta. Mají tu zajímavý skener kruhovitého tvaru, do kterého vstoupíte, zvednete ruce a skener vytvoří 3D snímek osoby.

Letiště poskytuje rychlé připojení přes Wi-Fi zdarma, a tak čekání příjemně rychle utíkalo. Aplikace EasyJetu poslala notifikaci s číslem gatu, kam zanedlouho dorazil Airbus A320 G-EZUG ve speciální Moscow livery. Následoval nástup, pojíždění na dráhu 24, start a hodinu a čtvrt dlouhý let za jasného počasí bez jediného mráčku. V Praze jsme přistáli na dráhu 12 a chvíli poté dojeli na stání 31. Pak už jen stačilo přetrpět cestu autobusem 119 do Nádraží Veleslavín, metrem na Florenc a autobusem RegioJet zpátky do Brna.

Šlo o příjemný třídenní výlet při kterém se mi podařilo skloubit spotting, cyklistiku i městskou turistiku. Akorát jsem utratil trochu více peněz, než jsem původně předpokládal.

Žádné komentáře:

Okomentovat