pondělí 28. října 2013

LKAA FIR 30+1 hodin online 2013

Po docela bouřlivém období velkých personálních obměn staffu české divize IVAO jsem se trochu obával, zda to nepostihne i konání tradiční třicetihodinovky. Naštěstí se moje obavy nevyplnily, a tak bylo na 26.-27. října díky posuvu času připraveno dokonce 30+1 hodin řízení z virtuálního řídícího střediska v Kolíně.


Akce opět přinesla několik změn oproti těm minulým. Tentokrát se nebookovaly reálné lety, ale bylo možno si zarezervovat lety do destinací, jejichž divize se zavázaly zajistit odpovídající pokrytí. Volací značka a typ letadla pak už byly čistě jen doporučeními. Musím říct, že nakonec tento typ letů fungoval celkem dobře - i když to nebylo stoprocentní pokrytí na celé trase, vždy jsem měl alespoň jednoho řídícího při příletu/odletu. Našich 30+1 hodin se navíc mírně překrývalo s 24 hodinami slovenských kolegů, a ještě se v tu dobu pořádal i let přes Atlantik (ale v noci směrem na východ). Letů jsem vykonal celkem 9, tedy podobně jako minulý rok.


Kvalitních řídících ale bohužel ubývá, a tak tento rok zůstaly většinu času nepokrytá regionální letiště. Normálně by mi to nevadilo, spíš se ale jednalo o zátěž navíc pro oblastního řídícího, který tak měl někdy plné ruce práce. Možná by pomohlo aspoň rozdělení východ/západ, tak jak tomu bývalo i na dřívějších vícehodinovkách - ale prostě chybí lidi. Na druhou stranu třeba stanoviště Ruzyně Radar (director na finální přiblížení) bylo otevřené vždy, když jsem zrovna letěl.

Tentokrát si ale rozhodně nešlo stěžovat na nedostatek provozu. Jak zahraniční, tak místní piloti létali vytrvale po celou dobu, a tak byla na Ruzyni téměř neustále pěkná fronta na přistání. Tým řídících zvládal podle mě vše na výbornou. Aspoň během mých letů si nemohu vzpomenout na nic, co by mi vyloženě vadilo. Možná až na ground, který mě jednou poslal s vrtulovým letadlem k nástupnímu mostu a podruhé s cargo letadlem k terminálu 2.


Musím také vyzdvihnout až nečekaně stabilní síť. Ani jednou během akce nedošlo k nějakým problémům, žádné zamrzání, odpojování, ani mizející provoz... Vše šlapalo perfektně, a to bylo vždy k večeru kolem 1200 připojení.

Tak snad se můžeme těšit příští rok na možná ještě lepší real-life event. Jen si neodpustím malou poznámku na závěr: "Pořiďte konečně nějaké webkamery s vyšším rozlišením! ;)"

Žádné komentáře:

Okomentovat